Een Laadpaal Aan Huis: Waar Moet Je Op Letten? - Laadpaal thuis, kantoor (bedrijven) - Laadpalen voor elektrische auto's in Laakdal

Published Jun 02, 22
6 min read

Laadpaal Thuis Installeren - Specialist In Laadstations - Laadpaal thuis, kantoor (bedrijven) - Laadpalen voor elektrische auto's in Malle

F&Y Technics Elektriciteitswerken & Laadpalen

0477 66 68 84
Elektriciteitswerken Antwerpen

4 k, W). Een laadpaal die drie-fasig aangesloten is, en 16A levert, kan 11k, W leveren (230 Volt * 16 Ampère * 3 fasen = 11040 W). Aangezien 11 meer is dan 7. 4, zou je denken dat deze laadpaal je auto op volle snelheid kan laden. Dat klopt echter niet: je auto zal niks kunnen met de 3 fasen en er maar eentje van gebruiken, aan 16A.

Bedenk ook dat het "volledige" driefasige aansluiting moet zijn: 3x400V+N. Een (vroeger vaak voorkomende) 3x230V is niet voldoende... Bekabeling tot aan je laadpunt Je laadpunt moet afzonderlijk afgezekerd zijn in je zekeringenkast. Er zal dus een kabel van je kast naar je laadpunt getrokken moeten worden. Dit is een aanzienlijke kost als je laadpunt niet direct in de buurt van je kast komt.

Neem daarom nu al kabel die dik genoeg is. Je volgende auto zal misschien met een groter vermogen kunnen laden, of zal driefasig zijn in plaats van enkelfasig. Mijn nieuwe auto zal maar enkelfasig kunnen laden, maar toch is de kabel die tot mijn laadpunt loopt klaar voor een driefasige aansluiting.

De installatie van een laadpunt wordt gezien als een belangrijke uitbreiding van je elektriciteitsinstallatie. Een bijkomende elektriciteits-keuring zal dus noodzakelijk zijn. Reden te meer om direct de juiste kabel te voorzien en je zekering correct te plaatsen. Denk ook aan de afwerking: niet elke offerte die ik kreeg voorzag in dezefde afwerking van de bekabeling.

Laadpalen Voor Elektrische Auto's - Laadpaal thuis, kantoor (bedrijven) - Laadpalen voor elektrische auto's in Grobbendonk

Met "backend" of zonder? Heel wat laadpunten vandaag zijn "slimme laadpunten". Dat heeft niks met slimme elektriciteitsmeters of tarieven te maken, maar alles met het Internet. Een "slimme laadpaal" maakt via Wi, Fi of 3G verbinding met een server ("de backend") en zal alle laadgegevens doorsturen. Dit is handig om een paar redenen.

Als je bedrijf ook de laadbeurten betaalt, laat zo'n gekoppelde laadpaal toen om de administratie en facturatie eenvoudiger te maken. Het systeem stuurt de gegevens door naar je leverancier, die jou correct kan betalen voor de gebruikte elektriciteit. Een andere reden kan zijn omdat je heel nauwgezet je laadsessies wil opvolgen en je verbruik in de gaten wil houden.

Behalve de iets hogere investering, is er ook een maandelijkse kost voor "de backend": abonnement, los van je eventueel abonnement voor de SIM-kaart, als Wi, Fi geen optie is. Laat je ook niks wijsmaken: als je Freelancer bent, is zo'n backend niet echt nodig. Het volstaat om een meter voor je laadpaal te plaatsen, die éénmaal per jaar af te lezen, en de kosten op die manier correct te kunnen boeken.

Er zit een chipje in om met de auto te communiceren, het kan een signaal sturen naar de stekker om te vergrendelen, er zit een zekering in, maar dat is het zowat. Het stuurt de laadstroom door van het stroomnet naar je auto. Het grote werk gebeurt in de omvormer van wissel- naar gelijkstroom, en die zit in de auto zelf.

Laadpaal Installatie Voor Elektrische Wagens - Laadpaal thuis, kantoor (bedrijven) - Laadpalen voor elektrische auto's in Riemst

Toch merkte ik dat er wel wat verschil tussen de leveranciers zit. Zo kunnen sommige ingesteld worden om minder stroom te leveren (bv 28A in plaats van 32A als 32A wat nipt zou zijn), zijn er met een klok om in de daluren te laden of hebben ze een ingebouwde teller.

Nog andere hebben een slot. Neem je een laadpunt met vaste kabel, kijk je ook best naar de lengte van de kabel. Er zijn er met 4 meter, er zijn er ook met 8 of 10 meter. Ook rond design, materialen en "usability" zijn er verschillen, en die betaal je.

Een goede omvormer is zwaar, neemt veel plaats en produceert warmte. Vandaar dat zelfs moderne wagens uit de hogere prijsklasses, toch maar een 1x32A of 3x16A omvormer aan boord hebben. Willen we bovendien sneller laden dan pakweg 32 Ampère en 3 fasen, moeten iets anders gebruiken. Daarom zijn de snelladers langs de weg geen wissel- maar gelijkstroom-laders.

Willen we thuis ook sneller laden, is er volgens mij maar één optie. We zullen ook voor thuis naar DC-laadpunten evolueren. De eerste modellen beginnen nu op de markt te komen, maar ik raad dit op vandaag . Als je Nederland woont en je hebt wel zin in een (duur) experiment, zou je het kunnen overwegen.

Laadpalen Voor Elektrische Wagens - Laadpaal thuis, kantoor (bedrijven) - Laadpalen voor elektrische auto's in Bonheiden

In zo'n geval zou een DC-laadpunt dat 3x16A omvormt naar bv. 10k, W DC, wel nuttig zijn voor wie een auto heeft die in AC maximaal op 1x32A kan laden. Of het in ons land nuttig is, betwijfel ik. De meeste huizen vandaag hebben 1x 40A of 3x 40A. Dit is op te waarderen tot 60A, maar erboven wordt het duur.

Dit zou betekenen dat je aansluiting thuis pakweg 3x 80A of 3x 160A moet zijn. Je mag gerust daarvoor een offerte vragen aan je intercommunale, maar ik wil geen hartaanval op mijn geweten als je de offerte opent .. - laadpaal kopen. Tot slot nog dit... Veel invoerders van elektrische auto's hebben akkoorden met firma's om bij hun klanten thuis een laadpaal te plaatsen.

Vraag dus zeker aan een aantal installateurs of leveranciers een offerte, en - laadpalen bedrijf.

Dat van de auto elektrisch is, daar zijn we het intussen over eens. Toch heerst er nog heel wat onwetendheid over de praktische zaken die komen kijken bij de overstap naar een elektrisch voertuig. Zo is een klassieke tankbeurt bij niet meer aan de orde. Wie , moet zijn wagen inpluggen in een oplaadpunt.

Laadpaal Thuis Installeren? Vergelijk Nu Gratis Offerte - Laadpaal thuis, kantoor (bedrijven) - Laadpalen voor elektrische auto's in Nijlen

Maar waarmee moet je rekening houden als je zelf een laadpaal laat installeren? In deze blog beantwoorden we de meest gestelde vragen over de installatie van een thuislaadpunt en zetten we de belangrijkste aandachtspunten op een rijtje. Aan welk vermogen kan je een elektrische wagen thuis opladen? Normaal gezien kun je je elektrische wagen altijd aan 7,4 k, W opladen.

Wanneer je thuis laadt zijn 7,4 k, W en halfsnel laden de meest voorkomende opties. Vraag zeker aan de autoverkoper aan welk vermogen je je elektrische wagen kan opladen. Uit welke soort laadpalen heb je de keuze? Wanneer je een laadpaal kiest heb je verschillende mogelijkheden. Zo kan een laadpaal niet alleen opladen, maar ook je verbruik registreren en doorgeven aan je werkgever.

Op die manier verloopt de laadsessie volledig veilig en ook sneller. heb je een bedrijfswagen en vergoedt je werkgever de laadbeurten van je auto? Dan is dit soort laadpaal waarschijnlijk een goede keuze. Uiteraard is ook deze optie volledig veilig en snel. deze oplossing is de meest geavanceerde. Net zoals bij de andere twee mogelijkheden kun je hiermee snel en veilig thuis laden.

Om te bepalen welke laadpaal je het best laat installeren, moet je naar twee zaken kijken: je moet rekening houden met de technische capaciteit van je auto én met de technische capaciteit van je elektriciteitsnetwerk. Over dat laatste vertellen we je hieronder meer. Welke aansluiting heeft je eigen netwerk nodig? Hoe herken je je aansluiting? Het verschil tussen beide aansluitingen is makkelijk te onderscheiden (laadpaal kantoor).